Jaki zimowy płyn do spryskiwaczy wybrać?

Na rynku można znaleźć naprawdę duży wybór płynów do spryskiwaczy. Są one niezbędne do zapewnienia czystej szyby, dobrej widoczności oraz dobrej kondycji wycieraczek samochodowych. Warto zadbać o to, by w samochodzie znalazł się dobrej jakości płyn. Dlaczego to takie ważne? Należy mieć świadomość tego, że marnej jakości płyny do spryskiwaczy mogą nie tylko doprowadzić do zniszczenia gumowych i plastikowych elementów wycieraczek, ale również mogą prowadzić do uszkodzenia lakieru. Jaki płyn do spryskiwaczy sprawdzi się zimą?

Idealny płyn do spryskiwaczy na zimę – jaki powinien być?

Płyn do spryskiwaczy przeznaczony do stosowania w okresie zimowym ma nieco inny skład niż ten, który stosuje się latem. Warto pamiętać o tym, że zły wybór płynu na zimę, może skutkować niebezpieczną jazdą i brakiem komfortu prowadzenia auta.

W przypadku zimowych płynów bardzo ważne jest to, by były one odporne na zamarzanie. Jeżeli temperatura jego krzepnięcia nie będzie odpowiednia, w takim przypadku może dojść nawet do uszkodzenia poszczególnych elementów układu spryskiwaczy np. dysz, gum czy uszczelek.
Co powinno znaleźć się w składzie dobrego płynu do spryskiwaczy? W okresie zimowym to przede wszystkim:
  • woda najlepiej demineralizowana lub destylowana. To bardzo ważne, ponieważ tylko taka woda nie będzie przyczyniała się do osadzania się kamienia w elementach układy spryskiwaczy;
  • alkohol, najlepiej etanol. Im większa jest zawartość w płynie alkoholu, tym preparat ma większą odporność na zamarzanie oraz wykazuje się lepszymi właściwościami czyszczącymi;
  • gliceryna/glikol polipropylenowy lub etylowy – obecność tych substancji zapewnia wycieraczkom dobry poślizg i smarowanie. W przypadku płynów zimowych zawartość tych substancji nie powinna być mniejsza niż 5% (w przeciwnym wypadku płyn może powodować zacieki i refleksy świetlne);
  • biocyd to składnik sprawiający, że płyn nie będzie się stawał mętny, nie będą się w nim również namnażały bakterie i grzyby.

Dodatkowo w płynie do spryskiwaczy powinny znaleźć się również środki powierzchniowo-czynne, odpowiedzialne za usuwanie różnego rodzaju zabrudzeń. Ważnym składnikiem jest również środek antypienny, zapobiegający nadmiernemu pienieniu się płynu.

Temperatura krystalizacji płynu

W przypadku płynu zimowego poza składem bardzo ważna jest także temperatura krystalizacji. Ta w przypadku dobrego jakościowo płynu powinna wynosić co najmniej -20°C. Poza tym bardzo ważne jest, by płyn dzięki zawartości odpowiednich składników miał dobre właściwości myjące – to ważne dla bezpieczeństwa jazdy.

Zapach płynu

Wbrew pozorom zapach zimowego płynu do spryskiwaczy również jest istotny. Najlepsze są płyny o neutralnych zapachach. Dlaczego? Ponieważ zbyt duża ilość kompozycji zapachowych może spowodować powstawanie smug na powierzchni szyby.

Co zrobić, gdy zamarznie płyn do spryskiwaczy?

Aby zapobiec zamarzaniu płynu na szybie (co jest naturalnym i normalnym zjawiskiem powstającym przede wszystkim przy uruchamianiu silnika) warto wybierać płyny z substancjami stabilizującymi. Jeżeli jednak nie ma ich w składzie, po użyciu wycieraczek należy szybę ogrzać i zaczekać aż od marznie, zanim ruszymy w podróż.

Dlaczego zimą ważne jest stosowanie odpowiedniego płynu do spryskiwaczy?

Letni i zimowy płyn do spryskiwaczy różnią się między sobą przede wszystkim składem, który jest tak opracowany, by o konkretnej porze roku zapewniać dobrą widoczność w czasie jazdy. Ponadto letni płyn nie jest odporny na zamarzanie, dlatego nie należy stosować go zimą, chroniąc układ spryskiwaczy przed poważnym uszkodzeniem.