Idealny płyn do spryskiwaczy na zimę – jaki powinien być?
Płyn do spryskiwaczy przeznaczony do stosowania w okresie zimowym ma nieco inny skład niż ten, który stosuje się latem. Warto pamiętać o tym, że zły wybór płynu na zimę, może skutkować niebezpieczną jazdą i brakiem komfortu prowadzenia auta.
- woda najlepiej demineralizowana lub destylowana. To bardzo ważne, ponieważ tylko taka woda nie będzie przyczyniała się do osadzania się kamienia w elementach układy spryskiwaczy;
- alkohol, najlepiej etanol. Im większa jest zawartość w płynie alkoholu, tym preparat ma większą odporność na zamarzanie oraz wykazuje się lepszymi właściwościami czyszczącymi;
- gliceryna/glikol polipropylenowy lub etylowy – obecność tych substancji zapewnia wycieraczkom dobry poślizg i smarowanie. W przypadku płynów zimowych zawartość tych substancji nie powinna być mniejsza niż 5% (w przeciwnym wypadku płyn może powodować zacieki i refleksy świetlne);
- biocyd to składnik sprawiający, że płyn nie będzie się stawał mętny, nie będą się w nim również namnażały bakterie i grzyby.
Dodatkowo w płynie do spryskiwaczy powinny znaleźć się również środki powierzchniowo-czynne, odpowiedzialne za usuwanie różnego rodzaju zabrudzeń. Ważnym składnikiem jest również środek antypienny, zapobiegający nadmiernemu pienieniu się płynu.
Temperatura krystalizacji płynu
W przypadku płynu zimowego poza składem bardzo ważna jest także temperatura krystalizacji. Ta w przypadku dobrego jakościowo płynu powinna wynosić co najmniej -20°C. Poza tym bardzo ważne jest, by płyn dzięki zawartości odpowiednich składników miał dobre właściwości myjące – to ważne dla bezpieczeństwa jazdy.
Zapach płynu
Co zrobić, gdy zamarznie płyn do spryskiwaczy?
Dlaczego zimą ważne jest stosowanie odpowiedniego płynu do spryskiwaczy?
Letni i zimowy płyn do spryskiwaczy różnią się między sobą przede wszystkim składem, który jest tak opracowany, by o konkretnej porze roku zapewniać dobrą widoczność w czasie jazdy. Ponadto letni płyn nie jest odporny na zamarzanie, dlatego nie należy stosować go zimą, chroniąc układ spryskiwaczy przed poważnym uszkodzeniem.